Logo Ludzii Armii

Oswajanie natury – sztuka przetrwania

Znajdując się w sytuacji odosobnienia czy izolacji od sił własnych (np. rozbicie plutonu podczas kontaktu z przeciwnikiem lub inne scenariusze pisane przez życie) warto dysponować podstawową wiedzą oraz umiejętnościami jak poradzić sobie w niesprzyjających dla nas warunkach, w których znaleźliśmy się nieoczekiwanie.

Zakrawa na ironię, że w dzisiejszych czasach kiedy rozwój techniki pozwala nam korzystać z wynalazków, o jakich w przeszłości nikomu się nie śniło, zatraciliśmy wiele umiejętności, od których zależało przetrwanie naszych przodków - Edward Michael Grylls *

Zasada 3-3-3

3 godziny – termika

Narażenia się na skrajne warunki atmosferyczne. Zimny wicher, ulewny deszcz, niska temperatura, śnieg, upalne słońce wpływają na bardzo niebezpieczną zmianę temperatury naszego ciała (należy znaleźć schronienie, rozpalić ognisko i pozyskać wodę).

3 dni – woda

Do odwodnienia w klimacie umiarkowanym dochodzi po upływie ok. 3 dni. Znajdując się na pustyni czy w Afganistanie do odwodnienia może dojść już po upływie kilku godzin. Dodatkowy wpływ na skrócenie tego czasu ma wysiłek fizyczny ze względu na wzmożoną potliwość organizmu.

3 tygodnie – pożywienie

Niesamowite, ale w sprzyjających warunkach zdrowy człowiek jest w stanie przeżyć ok. 3 tygodni bez pożywienia. Po kilku dniach głodówki nasz organizm przestawia się na tryb odżywiania wewnętrznego tzn. zaczyna zużywać nagromadzone zapasy tkanki tłuszczowej, a gdy je zużyje odżywia się tkanką mięśniową (oczywiście osoby otyłe oraz silnie umięśnione mają większą szansę na przeżycie).

Rozpalanie ognia

Wystarczy potrzeć krzesiwko kawałkiem piły do metalu lub innym ostrym przedmiotem (np. nożem). Uzyskane iskry wystarczy do rozpalenia hubki z puchu pałki wodnej. Osobiście zwijam rulon z cienkiej kory brzozowej a puch daję do środka. Dzięki temu puch nie „rozłazi” się na wietrze.

Drewno na opał

W lesie jest zawsze suche drewno. Nawet jeśli jest naprawdę mokro, to nie ma się czym przejmować. Wystarczy znaleźć kilka średnich gałęzi, okorować je nożem i zestrugać aż do suchego drewna. Drewno do rozpalania ogniska pozyskujemy zawsze z gałęzi uschniętych drzew a nie z leżących już na ziemi, rozpadających się konarów.

Schronienie

Poniżej kilka schematów przedstawiających jak zbudować schronienie umożliwiające nam przenocowanie w dość „komfortowych” warunkach. Pamiętajmy, aby wejście do naszego szałasu znajdowało się od strony zawietrznej, a podłoże wyścielone zostało gałęziami oraz liśćmi w celu zapewnienia odpowiedniej izolacji cieplnej.

Pozyskiwanie wody

Filtr wody
Filtr wody

Dobrze sprawdzają się metody zbierania wody z własnego otoczenia tzn. strumieni, oczek wodnych oraz rzek. Najlepiej jednak wodę zbiera się podczas deszczu (tzw. deszczówkę) lub zaraz po wschodzie słońca (rosa). Należy jednak pamiętać, że bez względu na to z jakiego źródła pozyskaliśmy ją, taka woda zawiera szkodliwe dla zdrowia zanieczyszczenia. Przed spożyciem trzeba ją oczyścić z zanieczyszczeń mechanicznych (patrz rysunek poniżej) oraz z zanieczyszczeń biologicznych. Tych ostatnich pozbywamy się za pomocą tabletek do uzdatniania wody lub jeśli ich nie posiadamy, gotując wodę przez ok. 10 min.

Prosty filtr powyżej umożliwia za pomocą kilku kawałków materiału oraz trzech kijów oczyszczenie wody z zanieczyszczeń mechanicznych(piasek, muł, resztki roślin itp.)

Pozyskiwanie pożywienia

Jeśli już zbudowałeś sobie schronienie, pozyskałeś wodę i rozpaliłeś ognisko, nadszedł czas aby dostarczyć organizmowi podstawowych składników odżywczych pozwalających przetrwać do momentu gdy nadciągnie oczekiwana pomoc.

W czasie pozyskiwania pożywienia obowiązuje jedna prosta zasada „nie trać więcej energii na pozyskanie źródła pożywienia niż jesteś z niego w stanie otrzymać”.

Nielogiczne będzie zatem uganianie się po lesie za zającem, którego nie jesteś w stanie złapać własnoręcznie. Lepiej poszukaj jagód, poziomek, jaj ptaków, itp.

Rośliny jadalne w lesie

Igły sosny, świerku i jodły

Igły sosny, świerku i jodły zawierają dużo witaminy C. Można je jeść na surowo, ale lepiej zrobić witaminowy napój: kilka wierzchołków gałązek zanurzamy na chwilę we wrzątku, aby rozpuścić woskowy nalot pokrywający igły. Następnie igły obrywamy. Garść igieł rozcieramy z niewielką ilością wody. W domu najlepiej to zrobić w makutrze, w lesie muszą nam wystarczyć dwa kamienie.

Otrzymaną masę w emaliowanym garnku zalewamy pół litrem wody, doprowadzamy do wrzenia i odstawiamy do naciągnięcia pod przykryciem na 1 do 2 godzin. Pijemy otrzymaną witaminową herbatkę (płyn zlewamy znad osadu) po pół szklanki 3 razy dziennie, dodając cukier do smaku.

Dzika róża

Dzika róża (Rosa canina)
Dzika róża (Rosa canina)

Na krzewach dzikiej róży (Rosa canina) niemal całą zimę wiszą czerwone owoce zawierające duże ilości witaminy C. Przed użyciem należy je przeciąć i oczyścić z nasion pokrytych drażniącymi włoskami. Możemy je jeść na surowo, parzyć w celu uzyskania witaminowej herbatki lub dodać do herbaty.

Kora brzozowa

Zawiera dużo witaminy C, można ją jeść na surowo świeżą albo suszoną, a nawet zetrzeć w proszek i zrobić coś w rodzaju mąki.

Jaja

Jedną z niezaprzeczalnie jadalnych i zdrowych dla człowieka rzeczy są jaja, i nie tylko ptaków. Jeżeli je znajdziemy, należy je zabrać ze sobą. Możemy je zjeść na surowo lub też gotowane.

Pułapki na zwierzęta

Sidła
Sidła

Sidła są pętlą drucianą lub wykonaną z linki, umieszczoną w taki sposób, aby zmusić zwierzę do przełożenia przez nią głowy. Wtedy pętla zaciska się uśmiercając zwierzę (chociaż czasami nie od razu). Przy zastawianiu sideł należy pamiętać o dwóch rzeczach: aby pętla była otwarta i nic jej nie blokowało, tak żeby mogła zacisnąć się na szyi zwierzęcia oraz aby znajdowała się na odpowiedniej wysokości nad powierzchnią ziemi. Pamiętaj, że sidła druciane są łatwe do zastawiania dzięki ich sztywności. Sidła należy zastawiać na licznie uczęszczanych ścieżkach lub w miejscach, gdzie zwierzęta pasą się lub żerują.

Bywa czasem tak że podczas bytowania nabawisz się urazów lub innych kontuzji. Dobrze jest wtedy znać podstawowe rośliny lecznicze, które pomogą Ci w dezynfekcji powstałych ran.

Rośliny lecznicze

Wiklina (Salix-purpurea)
Wiklina (Salix-purpurea)

Nad strumykiem zobaczysz z daleka ceglastoczerwone pędy wikliny (Salix purpurea). Nieduży kawałek jednej witki pocięty na drobne odcinki posłuży nam do uzyskania przy ognisku naturalnej aspiryny (garstkę drobno pociętych gałązek włożyć do gorącej wody w garnuszku, gotować 5 do 7 minut, następnie gałązki wyrzucić) tak powstały napar pić 2-3 razy dziennie po ok. 250 ml.

 

Zioła o działaniu antybakteryjnym

Myśl i działaj

Wszystkie informacje zawarte w tym artykule mają na celu zwiększenie prawdopodobieństwa przeżycia w warunkach odosobnienia, pamiętaj jednak, że jest to tylko strzępek wiedzy, wycięty z ogromnego materiału jakim jest SURVIVAL. Tylko od ciebie zależy jak je wykorzystasz. Najgorsze co możesz zrobić to usiąść i bezczynnie czekać na pomoc, która może nie dotrzeć na czas.

Edward Michael Grylls – w brytyjskich oddziałach specjalnych SAS nauczył się sztuki przetrwania w najbardziej niegościnnych miejscach na Ziemi. W 1996 roku podczas skoku spadochronowego przeżył ciężki wypadek – złamał kręgosłup w trzech miejscach. Mimo to, po wielomiesięcznej rehabilitacji zrealizował swe dziecięce marzenie i jako najmłodszy Brytyjczyk w historii zdobył Mount Everest.

————————————————————————
Od autorów strony, jako bonus w temacie survivalu, film instruktażowy z Johnem „Loftym” Wisemanem, byłym członkiem SASu, przedstawiający techniki survivalowe stosowane przez te brytyjskie służby. Choć film jest prawdopodobnie dość stary, to materiał w nim zawarty zdaje się być dość ponadczasowe.

Dodaj komentarz:




*